Gépjármű hitel
A gépjármű hitelek körébe tartoznak a járművek megvásárlásához igénybe vehető és a járműfedezetes hitelek. Az első csoportba klasszikus hitelek tartoznak, például a használt autó vásárlásához, új autó vásárlásához, motor vagy haszonjármű megvételéhez felvett hitel. A második csoportba olyan jelzáloghitelek tartoznak, amelyek esetén nem ingatlant terhelnek meg, hanem egy járművet, és a jármű értékével arányos nagyságú hitelt kap a hitelfelvevő. Az autóhitel lehet forint- vagy euróalapú, de hazánkban előfordultak svájcifrankalapú és jenalapú hitelek is.
Autólízing
A bérlet egyik formája. Az autólízing lényege, hogy a finanszírozó nem hitelt ad egy autó megvásárlásához, hanem maga a finanszírozó intézmény veszi meg a járművet, amelyet aztán valamilyen havi díj ellenében használatra átenged a lízingbe vevőnek. A lízingelés havi díja funkcióját tekintve ugyanaz, mint a hitel havi törlesztése. A lízinghez is szükség van önerőre, ez az „első lízingdíj”. A hitellel ellentétben a lízingelés végén a lízingelt autó nem feltétlenül megy át a lízingbe vevő tulajdonába (mivel elképzelhető, hogy a hosszú lízingidő miatt az autó például már 12 éves, és a lízingbe vevőnek nincs rá szüksége). A lízingszerződés végén a lízingbe vevő az ún. maradványérték megfizetésével megvásárolhatja a lízingelt autót. A maradványérték bármekkora összeg lehet a szerződésben foglaltaknak megfelelően, összege természetesen attól függ, hogy a vevő a lízingelés futamideje alatt mennyi havi lízingdíjat fizetett.
Autóhitel kiváltása
Kedvezőtlen konstrukciókban felvett autóhitelek esetén lehetőség van arra, hogy az adós a magas törlesztésű autóhitelből visszalevő összeget egyszerre kiegyenlítse (a lezárási díj megfizetésével, esetleg a lezárási árfolyamon). Akkor beszélünk autóhitel kiváltásról, ha az adós nem saját erejéből fizeti vissza a kedvezőtlen hitelt, hanem egy másik, kedvezőbb feltételekkel felvett hitelből. Az autóhitelkiváltásnak csak akkor van értelme, ha a lezárási összeg nem túlzottan magas, és a végtörlesztéshez használt hitel valóban jelentősen alacsonyabb havi törlesztéssel is visszafizethető.
Szabad felhasználású hitel
Az elnevezés egyértelmű mutatja, hogy olyan hitel, amely bármire, mindenféle megkötés nélkül felhasználható. A folyósító nem kérhet semmiféle információt arról, hogy az adós mire költi a hitelt, a nyaralástól a házépítésig bármire elkölthető az igényelt összeg. A szabad felhasználású gyorshitel mindig jelzáloghitel, de ingatlan helyett ingóság is lehet fedezeti tárgy, mégpedig jellemzően egy nagy értékű jármű.
Gépjárműfedezetre nyújtott hitel
Szabad felhasználású jelzáloghitel, de a zálogtárgy nem egy ingatlan (lakás, ház, kert, iroda, termőföld stb.), hanem egy autó. Az autó a hitel végéig nem adható el, hiszen akkor nem lenne fedezete a hitelnek. Ha a fedezetként szolgáló autó összetörik, a bank egy összegben, azonnal visszakövetelheti az általa folyósított hitelből hátralevő tőke- és kamattartozást.
Eurotax-katalógus szerinti érték
Az Eurotax egy független értékbecslő cég, amely immár 80 éve értékeli, hogy egy adott autó kb. milyen értéket képvisel a piacon. Autója Eurotax-értékét bárki megtudhatja 5 eurós díj fejében. Ennek azért van jelentősége, mert a járműfedezetes kölcsön összege a fedezetként bevont autó Eurotax-értéke alapján kerül megállapításra. Az autófedezetes hitel maximális összege jellemzően a fedezetül szolgáló autó Eurotax-értékének 80%-a.
Zárt végű pénzügyi lízing
A zárt végű lízing szinte minden esetben pénzügyi lízing, amelynek lényege, hogy a lízingbe vevő a lízing lejártával maradványértéken megvásárolja az addig lízingelt járművet. A zárt végű lízing és a nyílt végű lízing egyaránt előfordul az autófinanszírozási konstrukciók közt. A kettő közötti különbség többrétegű (például az áfa kifizetése és visszaigénylése is másként alakul), de a legfontosabb különbség, hogy a zárt végű autólízing esetén a lízingtárgy automatikusan, a szerződésben lefektetettek szerint a lízingbe vevő tulajdonába kerül. A nyílt végű autólízinget azért hívjuk nyílt végűnek, mert a lízingidő lejártakor több lehetőség nyílik a lízingbe vevő előtt: ha akarja, megveheti a lízingtárgyat készpénzért, vagy kifizetheti a maradványértéket további lízingdíjak formájában, de ha a lízingbe vevő nem akarja megvenni a tárgyat, akkor az továbbra is a lízingbe adó tulajdona marad. A gépjármű lízing során minden felelősség a lízingbe vevőé, az ő kötelessége a biztosítás megkötése stb. Lízing esetén a lízingdíj (vagyis a törlesztésnek megfelelő összeg) kedvezőbb, mint azonos összegű hitel esetén, mert a lízingbe adónak kisebb a kockázata. Az autólízing lehet forint- vagy euróalapú.
Autóhitel előtörlesztése
Minden autóhitel esetén lehetőség nyílik arra, hogy az adós, ha javul anyagi helyzete, egy összegben kifizesse az egész hátralevő tőke- és kamatösszeget, vagy legalább annak egy részét. Az előtörlesztés a bankok számára kedvezőtlen, hiszen többéves kamatfizetés helyett az adós egyben, évekkel a hitel lejárta előtt rendezi a tartozását, ezért az autóhitel lezárásáért általában előtörlesztési díjat szednek, mely a hitel 1-2%-a lehet. Emellett vannak díjmentes lehetőségek is, de ezek igen ritkák.
Annuitásos autóhitel
Kiszámíthatósága miatt igen kedvelt hitelforma. Lényege, hogy az adós minden hónapban azonos törlesztőrészletet fizet, és az idő előrehaladtával a kamat helyett egyre több tőketartozását fizeti vissza. Sajnos az annuitásos hitel buktatója, hogy ha euróban veszi fel az ügyfél, akkor az euróban számolt hitelösszeg lesz állandó, ami az árfolyammozgások miatt hektikusan mozgó forinttörlesztéseket jelent.
Autóhitel átvállalása
A legutóbbi időkben különösen sokszor kerül elő ez a fogalom. Az átvállalás azt jelenti, hogy ha a vevő meg szeretné venni az eladó járművét, akkor nem készpénzben fizeti ki azt, hanem átvállalja az autón levő hitelt, és nem is az eladónak fizet, hanem a banknak fizeti az eladó által korábban vállalt hiteltörlesztéseket. Lízingelés esetén ugyanígy lehetőség van a lízingszerződés átadására.
Bázis kamatláb
Devizaalapú autóhiteleknél ez a folyósítás napján irányadó kamatláb. A havi törlesztéseket ehhez képest számítják ki.
Devizához kötött, változó kamatozású finanszírozás
Olyan finanszírozási konstrukció (hitel vagy lízing), amelynek során az ügyfél forintban kapja meg a kölcsönt, és a részleteket is forintban fizeti. A törlesztőrészletek összegét azonban az adott idegen valuta árfolyammozgásának megfelelően számolják ki, mivel az adós egy fix összegű devizatörlesztést vállal, nem pedig fix összegű forinttörlesztést. Ennek megfelelően ha valakinek a havi törlesztése 100 euró, akkor havonta változó összeget kell fizetnie, mindig annyi forintot, amennyi átváltva 100 eurót tesz ki.
Lezárási árfolyam
A hitel vagy lízing lezáráskor érvényben lévő árfolyam. A finanszírozó ennek alapján számolja ki, hogy az adós vagy lízingbe vevő milyen összegű befizetéssel zárhatja le a hitelét vagy lízingét.
Lezárási díj
Az a díj, amelyet a finanszírozó számol fel, ha az ügyfél a hitel vagy lízing lejárta előtt, egy összegben visszafizeti a teljes fennmaradó hitelösszeget vagy lízingdíjat. A lezárási díj valójában egyfajta büntetés, amelyet a finanszírozó azért szab ki, mert az ügyféltől nem kapja meg az általa elvárt törlesztéseket, és ezért haszontól esik el. A lezárási díj nem automatikus, ha a finanszírozó a szerződésben úgy rendelkezik, akkor a lezárás ingyenes is lehet. A lezárási díj összegét a finanszírozó határozza meg, 0%-tól 1-2%-ig (vagy még magasabb értékig) terjedhet.
Mobilbankár szolgáltatás
A mobilbankár szolgáltatás az ügyfél kényelmét biztosító szolgáltatás. Lényege, hogy nem az ögyfél látogatja meg a bankot, pénzintézetet vagy hitelintézőt, hanem – igény esetén – a mobilbankár megy ki az ügyfélhez, intézi el a hivatalos papírokat, stb.
Autóhitel, autólízing bázisárfolyama
Devizaalapú autóvásárlási hitel esetén a kölcsön folyósításának napján meghirdetett devizaárfolyam. A későbbiekben ebből az összegből kiindulva számolják a törlesztőrészleteket. A svájci frank alapú hitelek hatalmas bázisárfolyam-emelkedése (azaz a forint gyengülése) miatt fordulhatott elő, hogy a havi törlesztés akár kétszeresére nőtt bizonyos adósoknál.
Autóhitel, autólízing futamideje
Az autóhitel/autólízing folyósítása és lejárata közötti időszak. A legrövidebb futamidő általában 12 hónap (bár előfordulnak rövidebb futamidejű hitelek is, de ezek különleges konstrukciók és ritkák), a leghosszabb pedig – legalábbis autóhitelek esetén – 7 vagy 8 év.
Opciós jog
Vételi jog, vagyis a hitel folyósító bank joga, hogy tulajdonába kerüljön az autó, ha az adós nem tud fizetni. Az opciós jogot az okmányirodák jegyzik be a gépjárművekre. A hitel vagy lízingkonstrukció lejártakor az opciós jog törlődik.
Autóhitel-THM
Az autóhitel TeljesHiteldíj-Mutatója (THM) az a százalékos összeg, amennyi egy adott hitel valódi kamata. A THM azért fontos, mert nem csupán a kamatot tartalmazza, hanem minden olyan fizetendő díjat, adót, költséget stb. is, amelyet az adósnak meg kell fizetnie. A THM mindig több, mint a kamat, hiszen minden egyéb autóhitelköltséget is magába foglal. Amíg a THM megadása nem volt kötelező, előfordulhatott, hogy egy bank nagyon alacsonyan tartotta a kamatokat, de az ügyfeleknek hatalmas egyéb jutalékokat kellett fizetniük. A THM-be viszont minden beletartozik, ennélfogva a hitelek a THM-jeik alapján valóban összehasonlíthatók.
Önerő
Egyéb elnevezései: saját rész, önrész, saját erő. Az önerő az az összeg, amellyel a vevőnek rendelkeznie kell, hogy megkaphassa az autóhitelt, vagy elindulhasson a lízingidőszak. Lízingelés esetén az önerő neve első lízingdíj. Az önerő egységes mértékű, hatóságilag szabályozott.
Beépített casco
Alap esetben a töréskárokat fedező autóbiztosítás, de a biztosító más károkat is megtéríthet a casco keretein belül (pl. üvegtörés, lopás, rongálás). A beépített casco esetén a cascobiztosítás havi díja beépül a havi törlesztésbe. Az ilyen konstrukciók előnye, hogy az adós kevesebbet fizet, mintha összeadnánk a hitel törlesztését és egy független, be nem épített casco díját. A hitelt folyósító vagy lízingbe adó cégek ugyanis beépített casco esetén a kisebb kockázat miatt alacsonyabb hitelkamattal számolnak.
Cascomentes autóhitel-szerződés
A beépített casco ellentéte, amikor a hitel felvételének nem előfeltétele a casco megkötése. A beépített casco nélküli autóhitelek természetesen havonta olcsóbbak, mint a cascóval együtt kötött hitel- vagy lízingszerződések, azonban az az adós, aki nem köt cascót az autójára hatalmas kockázatot vállal. Ha ugyanis az autóját összetöri, a hitelt ki kell fizetnie. Ez óriási hátrányba hozza az autóst, mivel elveszített autója helyett készpénzért nem tud másik autót venni, hiszen esetleges megtakarításait elviszi a roncstelepen pihenő egykori autója végtörlesztése. Emellett ha egy fedezetként szolgáló autó törik össze, a bank azonnal újabb fedezeti tárgyat követel, és ha az adós nem tud bevonni másik fedezetet a hitelbe, a bank egy összegben visszaköveteli a hitel fennmaradó összegét.